Oletko Hyvinkään musiikkiopiston nykyinen tai entinen oppilas, oppilaan huoltaja, opettaja, yhteistyökumppani, sidosryhmään kuuluva tai muuten vain vannoutunut musiikin ystävä? Onko Hyvinkään musiikkiopisto sydäntäsi lähellä? Kirjoita tähän avoimeen vieraskirjaan tervehdyksesi ja/tai muistojasi Hyvinkään musiikkiopistosta.
Keväällä 2020 Hyvinkään kaupunginvaltuusto päätti Kestävän talouden ohjelmasta 2021–2023, jonka myötä musiikkiopiston saamaa kaupungin avustusta leikattiin 20 %.
Syyskuussa 2024 Hyvinkään kaupunki julkaisi esityksen, jonka mukaan musiikkiopiston avustusta leikattaisiin –50% eli –245.000 € vuonna 2025. Tavoitteena oli “musiikkikoulun avustuksen lopettaminen”, joka olisi tarkoittanut myös vuosittaisen miljoonan euron valtionosuuden menettämistä. Nämä säästöt olisivat toteutuessaan lopettaneet Hyvinkään musiikkiopiston toiminnan. Hyvinkään kaupunginvaltuusto päätti 11.11.2024 poistaa toimenpidelistaltaan musiikkiopiston avustukseen kohdistuvan leikkausesityksen.
414 ajatuksia aiheesta “Avoin vieraskirja”
Hyvinkään musiikkiopisto oli tärkeä osa lapsuuttani ja nuoruuttani. Koen, että opin siellä tärkeitä elämäntaitoja, kuten sinnikkään harjoittelun merkitystä ja esiintymistaitoja.
Opiskelin musiikkiopistossa viulua Irina Kimin opetuksessa päättötodistukseen asti. Aikuisiällä olen ollut soittamassa erilaisissa kokoonpanoissa ja esiintynyt eri tilaisuuksissa. Reilu vuosi sitten aloitin Porvoon musiikkiopistossa harpunsoiton opinnot avoimina opintoina ja totesin, että olen saanut todella hyvät eväät uuden soittimen opiskeluun aikuisiällä Hyvinkään musiikkiopistosta. Olen esiintynyt jo useamman kerran harpunkin kanssa ja musiikki on tärkeä osa elämääni. Kiitos Hymo – toivon todella, että hyvinkääläislapset ja -nuoret saavat jatkaa musiikkiopintoja omalla paikkakunnallaan! ❣️
Gábor Mészáros
Vuosina 1978 – 1985 työskentelin musiikinopettajana Hyvinkään Musiikkiopistossa. Soittiminani olivat sopraano-, altto-, tenori- ja bassonokkahuilut.
Ohjauksessani 7-8-vuotiaat lapset aloittivat instrumenttiopinnot iässä, jossa he ovat erittäin vastaanottavaisia ja jolloin nuorten suhde kulttuuriin muotoutuu ratkaisevasti. Näinä vuosina perustin Hyvinkään Musiikkiopistossa nokkahuilukvartetin, joka esiintyi mm. Yle 1:n radio-ohjelmassa ”Nuorten Sävelikkuna” (W.A. Mozart: Pieni yösoitto – Allegro).
Yksi kvartetin jäsenistä oli Milko Vesalainen, josta poikkeuksellisen lahjakkuuden ja musiikkiopistossa saadun opetuksen ansiosta tuli musiikin ammattilainen. Tällä hetkellä hän on Lappeenrannan kaupunginorkesterin intendentti ja toimii siellä kulttuurielämän vaikuttajana. Tämäkin on esimerkki siitä, että jo nuorena aloitetulla musiikkiopetuksella voi olla kauaskantoiset positiiviset seuraukset.
Ja vaikka musiikkia opiskelevien enemmistöstä ei tietysti tule ammattimuusikoita, musiikin oppiminen opettaa heitä sinnikkyyteen ja kehittää keskittymiskykyä. Tutkimuksilla on todistettu, että musiikkia opiskelevat menestyvät paremmin myös muissa opinnoissaan. Unkarilaisen säveltäjän ja musiikkipedagogin Zoltán Kodályn mukaan musiikki on henkistä ravintoa, ilon lähde, jota ei voi korvata millään muulla ja se tekee ihmisistä tasapainoisempia ja kurinalaisempia.
Toivon, että Hyvinkään Musiikkiopiston toimintaedellytykset turvataan, jotta tämä arvokas tie musiikin oppimiseen säilyisi Hyvinkäällä, eikä missään vaiheessa synny päätöstä, joka sulkee tämän ”nuorten sävelikkunan”.
Näinä päivinä kun lasten ja nuorten elämissä suurinta osaa näyttelevät ruudut, lyhytjänteiset videot ja valmiiksi pureskeltu materiaali, on kulttuurin ja musiikin perusopetus kallisarvoista.
Musiikki on paitsi uskomattoman pitkän historian omaava taidemuoto, myös matematiikkaan perustuva kansainvälinen kieli, joka liikuttaa meitä – ei ainoastaan fyysisesti, mutta myös henkisesti. Se auttaa hahmottamaan tunteita joita voi olla vaikea muutoin pukea sanoiksi. Sen avulla voimme samaistua toisiin ihmisiin, herkistyä ja rauhoittua.
Taiteen ymmärrys on kyky, joka erottaa meidät muista elämänmuodoista, ja onkin yhteiskunnan rappeutumisen merkki jos siitä leikataan. Samalla leikataan tulevien sukupolvien henkisestä kapasiteetista ja sitä mukaa myös hyvinvoinnista ja identiteetistä.
Olen itse loputtoman kiitollinen Etelä-Pohjanmaan musiikkiopistolle, jonka tiloja kulutin musiikkileikkikouluikäisestä taaperosta tolpan suorittaneeksi sellistiksi ja jonka käytäville sain palata vielä laajentamaan opintojani klassisen laulun parissa. Olen juuri täyttänyt 30 ja voin sanoa, että musiikkiopistossa käyttämäni vuodet ja etenkin klassisen musiikin opinnot ovat suurelta osin rakentaneet minusta sen ihmisen joka olen nyt. En usko että näkisin elämää yhtä kirkkain värein jos minulla ei olisi ollut tätä mahdollisuutta.
Toivonkin ettette leikkaa sävelten siipiä tulevilta sukupolvilta.
Aloitin lauluopinnot Hyvinkään musiikkiopistossa syksyllä 1985. Ja samana vuonna opinnot aloitti muuan tenori. Nyt laulamme vuosia, vuosia myöhemmin molemmat Mäntsälän srk:n oratoriokuoron riveissä. (Itse myös monessa solistitehtävässä )Pieni on maailma, mutta musiikki yhdistää! Nuoruudessa alkanut musiikkikipinä ei ole sammunut vaan kantaa läpi elämän
Tervehdys Hyvinkään musiikkiopiston kasvatilta, sittemmin musiikin ammattilaiselta niin muusikon, pedagogin kuin hallinnon puolelta.
Juureni ovat vankasti Hyvinkäällä, juureni ovat ylpeyteni. Olen ollut etuoikeutettu työskentelemään musiikin ammattilaisena, moninaisissa rooleissa.
Vanhempani veivät minut (viime vuosituhannella) Hyvinkään musiikkiopiston muskariin. Saattoivatpa suorastaan jonottaa paikkaa opiston pienellä parkkipaikalla. Olin yksi heistä, jotka pääsivät muskariin, ihanan Marjon oppiin. Siitä se sitten lähti. Terhi luotsasi meitä (suurin osa ammattimuusikoita/pedagogeja nykyään) läpi kvinttiympyrän – tuon kadonneen luonnonvaran – kohti instrumenttivalintoja.
Erinomainen pohja kaikelle tulevalle! KIITOS Terhi!
Sittemmin pääsin osalliseksi sydämellisten ja rautaisten ammattilaisten ohjauksesta – niin monella saralla. Kiitos kaikki fantastiset opet ja reksit ja Tuomas Pirilä!
Hyvinkään musiikkiopisto on ja on ollut aina erinomainen kouluttaja, uskallan nykyisellä kokemuksellani sanoa: jopa poikkeuksellisen hyvä kouluttaja niin musiikin ammattilaisille, kaikenlaisille yleisöille kuin elinikäisille harrastajille. Yhteistyö Hyvinkään Orkesterin kanssa on poikkeuksellisen pitkäjänteistä ja koulutuksellisesti erittäin arvokasta.
Yhteiskunnan haasteissa lasten ja nuorten hyvinvointi on ensisijaisessa asemassa. Taiteiden harrastamisen mahdollisuudet ovat säilytettävissä, tarvitaan vain tahtoa säilyttää ne sekä näkemystä ja rohkeutta nähdä pitkäkantoisesti.
PRO HYMO – kotini.
-Emilia Otava
pedagogi, muusikko, nyk. Keski-Pohjanmaan Kamariorkesterin vs. intendentti